belaburyl belaburyl
212
BLOG

“Pani Minister rację ma”?

belaburyl belaburyl Nauka Obserwuj temat Obserwuj notkę 1

Zarówno słowa minister Kudryckiej (o naganności "choćby prób zarażania studentów swoim światopoglądem, zwłaszcza gdy ten światopogląd wymyka się regułom uznawanej powszechnie wiedzy, dotychczasowym ustaleniom naukowym i rzetelnej metodologii") jak i reakcja sygnatariuszy listu otwartego (urzędnik państwowy nie będzie "narzucać nauczycielom akademickim i naukowcom, co im wolno powiedzieć w czasie wykładu, seminarium lub publicznych wystąpień") budzą konsternację.

Z wypowiedzi Pani Minister można bowiem wnosić, że w murach uczelni widzi ona miejsce tylko dla jedynie słusznego (aktualnie) światopoglądu naukowego. Z riposty protestujących wynika zaś, że wprawdzie oni również uznają istnienie czegoś takiego jak światopogląd uzasadniony naukowo, to jednak są bardziej pluralistyczni, bo upominają się o prawo głoszenia także tych "kontrowersyjnych".

Najwyraźniej żadna ze stron nie podziela stanowiska - oczywistego dla humanistów - że, jak pisał Max Weber, klasyk socjologii - "światopoglądy nigdy nie mogą być produktem postępu wiedzy doświadczalnej", a ponieważ są niezależne od wiedzy, nie powinny ingerować w proces nauczania.

Jeśli przedstawiciele dyscyplin przyrodniczych i ścisłych (a tacy przeważają wśród podpisanych pod listem) chcą uzasadniać swe światopoglądy autorytetem nauki i wynikami konkretnych badań (np. pomiarami wysokości kikuta brzozy smoleńskiej), niech i socjologom, inaczej definiującym "światopogląd", wolno będzie kierować się ważnym dla nich autorytetem. A ten, jak wiadomo, mówił jedno a robił dokładnie co innego, głosząc swoje szowinistyczne i rasistowskie przekonania właśnie z akademickiej katedry.

Skoro więc ci pierwsi mogą wybierać (w kolejnych precyzyjnych wyliczeniach ta sama brzoza ma ok. 5 m, 666 cm i ponad 7 m), drudzy też dobrze wiedzą, czego się trzymać.

belaburyl
O mnie belaburyl

Po moich słowach mnie poznacie :)

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Technologie